توکن‌های غیر مثلی (NFT) و کپی‌ رایت

توکن‌های غیر مثلی (NFT) و کپی‌رایت
در پست‌های قبلی درباره #توکن‌های غیر مثلی (NFT) صحبت کرده‌ایم. NFTها فایل‌های دیجیتالی مختلفی مانند عکس، فیلم یا فایل‌های صوتی هستند که می‌توان آنها را با #ارز دیجیتال خریدوفروش کرد.
یکی از دلایلی که بسیاری از مردم به NFT# علاقه‌مند شده‌اند فروش این آثار با قیمت‌های بسیار بالاست. به‌عنوان‌مثال، گران‌ترین NFT در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخته شد و تخمین زده شده است که فروش ماهانه NFTها به طور متوسط حدود ۲ میلیارد دلار است.
این افزایش محبوبیت باعث شده تا برخی افراد درباره #توکن‌های NFT و حق #کپی‌رایت دچار سردرگمی شوند. واقعیت این است که با وجود جدید بودن NFTها، قانون کپی‌رایت با این توکن‌های غیر قابل تعویض درست مانند هر اثر سنتی دیگری برخورد می‌کند.
اگر هنرمندی یک اثر هنری جدید ایجاد کند، به طور خودکار #حق چاپ آن اثر هنری جدید را به دست خواهد آورد. علاوه بر این از حقوق آن اثر هم بهره می‌برد. صاحب حق چاپ دارای حقوق انحصاری برای تکثیر اثر، تهیه آثار مشتق شده، و توزیع کپی از اثر است.
برای درک این موضوع، یک مثال بزنیم.
بیایید تصور کنیم که شما مالک حق چاپ یک اثر هنری معروف هستید. این مالکیت حق چاپ به شما اجازه استفاده از حق چاپ، حق انحصاری تکثیر اثر، تهیه آثار مشتق شده و توزیع کپی از اثر را می‌دهد.
به‌راحتی می‌توانید یک NFT بر اساس اثر هنری خود ایجاد کنید و آن NFT را بدون انتقال حق چاپ در بازار NFTها بفروشید، همان‌طور که می‌توانید چاپ مجدد اثر هنری را ایجاد و بفروشید.
ازآنجایی‌که حقوق شما انحصاری است، اگر کسی اثر یا NFT مشابهی ایجاد کند که اثر حق نسخه‌برداری شما را کپی یا نقض کرده باشد، مطابق با حق کپی‌رایت می‌توان با آن مقابله کرد. در نتیجه حق #کپی‌رایت در NFTها هم به شما اطمینان می‌دهد که دیگران به حقوق هنری‌تان تجاوز نمی‌کنند.
اگر با حقوق کپی‌رایت NFTها آشنایی کامل را ندارید یا اطلاعات کاملی درباره بازار توکن‌های غیر قابل تعویض به دست نیاورده‌اید، #ای تکفام همراه شماست تا این مسیر را برایتان روشن کند و با آگاهی بیشتر در آن قدم بگذارید.